De aanleiding om een bewonerscommissie op te richten kan heel verschillend zijn. Het kan zijn dat bewoners voor tuinonderhoud betalen en al jaren uitkijken op een onverzorgde binnentuin. Huurders uiten hun ontevredenheid over het onderhoud en jij als verhuurder neemt deze klachten in ontvangst. De gemeenschappelijke hal is toe aan een opknapbeurt of bewoners klagen over schimmel in de badkamer. Als verhuurder staan de complexen op de lijst om te renoveren, maar het is nog onzeker wanneer. De juiste communicatie tussen verhuurder en huurders in dit soort situaties noodzakelijk.
Een bewonerscommissie behartigt de belangen van alle huurders in één of meerdere (dichtbij elkaar gelegen) woningcomplexen. Bewonerscommissies zitten op complex- en buurtniveau in principe midden tussen bewoners en verhuurders. Bewoners hebben kennis van hun buurt en ideeën voor verbetering. Vaak bestaat de bewonerscommissie uit een groep actieve huurders. Een bewonerscommissie is in veel gevallen informeel georganiseerd. SWA helpt de juiste bewoners te vinden en begeleidt hen bij het constructief opkomen voor de huurdersbelangen.